Coinvolgere i giovani a rischio con l’apprendimento auto-diretto

Contenuto principale dell'articolo

Thieme Hennis

Abstract

In Europa, il considerevole numero di giovani sprovvisti di qualifiche formali sta destando notevole preoccupazione a causa delle possibili conseguenze individuali, economiche e sociali. L’afflusso di giovani immigrati in Europa rende il problema ancor più pressante. Al fine di evitare l’esclusione sociale, la disoccupazione giovanile e garantire il progresso economico, l’Unione Europea e i governi delle sue nazioni offrono a questi giovani una varietà di opportunità di istruzione/educative. Gli approcci fin qui adottati non hanno dato esito positivo e per questa ragione ne è stato sviluppato uno alternativo, che sembra meglio affrontare gli aspetti critici del tradizionale modo di operare. Questo approccio è caratterizzato da una particolare attenzione all’iniziativa e all’identità dello studente, e offre ai giovani studenti a rischio una esperienza di apprendimento differente, più intrinsecamente motivante. L’approccio in esame è stato adottato in 12 sperimentazioni pilota, in sei differenti paesi europei, coinvolgendo diversi giovani migranti provenienti da differenti parti del mondo. Il risultato principale qui presentato è un quadro progettuale completo, sviluppato sulla base di una analisi incrociata dei casi. Il quadro include i principi di progettazione in materia di organizzazione, così come i criteri pedagogici da impiegarsi con i giovani a rischio.

Dettagli dell'articolo

Sezione
Articoli - Numero speciale
Biografia autore

Thieme Hennis, Delft University of Technology

Thieme Hennis is an educational researcher, with a particular interest in open and online education. Since 2013 he has been researching MOOCs and coordinated MOOC research within TU Delft Online Learning. Among other things, he has developed an evaluation infrastructure (instruments, content, workflows) that is currently used to evaluate and research the TU Delft MOOCs (Massive Open Online Courses). Between 5000 and 60.000 students sign up for the TU Delft MOOCs (URL: edx.org), and about 30 MOOCs have been developed since 2013. He has a strong research network and his recent publications address topics such as the role of assessment in MOOCs, diversity (gender, culture) in online courses, pedagogy, and collaborative learning. His PhD research (due: December 2015) focuses on the use of web technologies to improve learning opportunities and access to education. Among other things, it provides a set of guidelines to support the development and implementation of student-centered pedagogy for early school leavers in non-formal education. Other research interests include online reputation, online (learning) communities, peer2peer assessment, and self-organization. Previously, he designed social online platforms and was a consultant at Dutch Coast, an innovative tech company located in the Hague. Between 2012 and 2015, he was also involved in the renovation of a school building (from 1912) in Amsterdam, for which he took responsibility to manage the sustainability / energy aspects. The combination of two PV-systems, high-quality insulation, and heat pump systems (and no gas), resulted in a building that is 85% self-sufficient in terms of energy-use. And: two beautiful sons and one beautiful wife.